Palkanlaskenta ja toiminnan kehittäminen on ammattilaisen työtä
Johtavan teollisuuskaasuyrityksen Linden palkkakonttorilta jäi eläkkeelle kaksi palkanlaskennan asiantuntijaa melkein samanaikaisesti.
– Palkanlaskennan osaamista ei enää löytynyt omasta talosta. Samaan aikaan Lindessä ulkoistettiin muitakin toimintoja. Palkanlaskenta ei ollut Linden ydintoimintoihin kuuluvaa, Linden henkilöstöpäällikkö Mika Talvio kertoo.
Talvion mukaan oli järkevää, että palkanlaskentaa alkoi tehdä erikoisasiantuntija, jonka ydinbisnestä toiminto on. Nämä olivat pääsyyt, miksi Linde siirsi palkanlaskennan kokonaan Sillalle syksyllä 2009.
Kun palkanlaskentaa tekevät ammattilaiset, he myös kehittävät toimintaa kuin ammattilaiset, kiteyttää asian Linden henkilöstöpäällikkö Mika Talvio kertoo. Yhteistyö on ollut nousujohteista myös laadun suhteen.
– Palkanlaskenta on kehittynyt kuten halusimmekin. Lindellä on Sillan toimesta muun muassa sähköinen arkisto, työajanseuranta ja Simo-älypuhelinsovellus, josta työntekijät löytävät ajantasaisesti kaikki keskeiset palkkatietonsa. Paperisia palkkakuitteja ei enää pyöritellä.
Linde ja Silta kommunikoivat nyt keskenään
Palkkatietoja ei päivitetä manuaalisesti enää kauan. Yritykset ovat käynnistäneet hankkeen, jossa rakennetaan käyttöliittymä Linden henkilöstötietojärjestelmän ja Sillan järjestelmän välille, kertoo Talvio.
Tähän asti on toimittu niin, että jos Linden työntekijä on esimerkiksi saanut palkankorotuksen, Talvio on lähettänyt siitä sähköpostin Sillalle. Pian meilejä ei tarvita.
Yhteistyö on Talvion mukaan toiminut hyvin Sillan kanssa.
– Sillalla on palvelualtis asenne, jolle annan arvoa. Ratkaisuja esiin nouseviin haasteisiin aletaan pohtia saman tien.